Освіта осіб з особливими освітніми потребами
ОСВІТА ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Про видання навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами у 2017 році
3 метою реалізації рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 13.03.2017 року (протокол № 2/5-19) «Пpo схвалення Переліку навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами, що видаватиметься за кошти державного бюджету 2017 року» затверджено Перелік навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами, що видаватиметься за кошти державного бюджету 2017 року.
Новини в законодавстві! Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами
На засадах демократизації освітньої політики та реформування системи інституційного навчально-виховного середовища Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26 жовтня 2016 р. за № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585» (щодо забезпечення права на освіту дітей із затримкою психічного розвитку шляхом їх навчання у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів та відповідну поступову реорганізацію спеціальних шкіл та шкіл-інтернатів для дітей із затримкою психічного розвитку).
Затримка психічного розвитку (далі - ЗПР) не є стійким незворотнім психічним порушенням. Під впливом кваліфікованої корекційної допомоги практичного психолога, посада якого передбачена у штаті працівників загальноосвітніх навчальних закладів, а також вчителя-логопеда, діти із ЗПР досягають стабільних успіхів у навчанні та в подальшому мають можливість опанувати Державний стандарт базової повної загальної середньої освіти.
Припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року та забезпечення можливості навчання вказаної категорії дітей у спеціальних та інклюзивних класах у загальноосвітніх навчальних закладах реалізує їхнє право на виховання в сім'ї та сприятиме процесу реформування системи інституційного догляду та виховання дітей.
Позиція щодо припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року безпосередньо стосується навчально-реабілітаційних центрів, структурними підрозділами яких є спеціальні школи (школи-інтернати), загальноосвітніх шкіл-інтернатів та спеціальних шкіл-інтернатів інших видів, у яких функціонують класи для дітей із ЗПР.
Натомість діти із ЗПР успішно навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів (далі - 3H3). Зарахування дітей із ЗПР у спеціальні класи в складі ЗНЗ здійснюється відповідно до Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОН України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707). Зазначеним Положенням про спеціальні класи визначена оптимальна наповнюваність класів (груп), у тому числі для дітей із ЗПР. Оскільки спеціальні класи у ЗНЗ функціонують у спеціально створених умовах (однорідний контингент учнів, зменшена наповнюваність класів (груп), спеціальні навчальні плани, якими визначено години на корекційно-розвиткову роботу, адаптовані підручники, підготовлені вчителі), посада асистента вчителя у таких класах не передбачена.
За бажанням батьків та рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації, дитина із ЗПР може навчатися в інклюзивному класі загальноосвітньої школи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 «Пpo затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (далі - Порядок).
Пунктом 9 Порядку визначено, зокрема, що навчання в інклюзивних класах здійснюється також за спеціальними підручниками. Принагідно наголошуємо на особливій актуальності питання забезпечення сліпих учнів, не залежно від місця та форми їх навчання, підручниками, надрукованими шрифтом Брайля. Це пряма відповідальність органів управління освіти.
Звертаємо увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. за № 753 установлено строк навчання у школі I ступеня загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами з обов’язковим підготовчим класом та 1-4 класи (5 років). Окрім того, у постанові Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 слова «які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» замінено словами «з особливими освітніми потребами»; слова «розумово відсталих дітей» замінено словами «дітей з порушеннями розумового розвитку».
При проведенні консультативно-роз’яснювальної роботи з керівниками, педагогічними працівниками ЗНЗ різних типів, батьківською громадськістю взяти до уваги, що постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2016 р. за № 671 «Пpo внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» встановлено, що учням з порушеннями розумового розвитку видається свідоцтво про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою; учням з помірною розумовою відсталістю видається довідка про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою.
Нагадуємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 «Пpo встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами» строк навчання дітей з порушеннями розумового розвитку з урахуванням особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності становить: школа I ступеня - підготовчий клас, 1-4 класи; школа ІІ ступеня - 5-9(10) класи, всього 10(11) років. Створення у школі ІІ ступеня для дітей з порушеннями розумового розвитку 10 класу з поглибленою професійною реабілітацією (з урахуванням стану здоров’я учнів та рекомендацій лікарів) передбачено Положенням про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (наказ Міністерства освіти і науки України від 15.09.2008 № 852, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2008 р. за № 1219/15910), що не є чинним для загальноосвітньої школи.
Просимо довести зазначені роз’яснення до відома працівників органів управління освітою, методичних установ, керівників, педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, батьківської громадськості.
Джерело: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/53862/
Навчальні плани
Наказ МОН України від 19.06.2015 № 651 «Про внесення зміни до деяких наказів»
Наказ Міністерства від 3 листопада 2004р. № 849 "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа)"
Методичні рекомендації
Лист Міністерства від 25.09.2012 № 1/9-675 «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя»
Навчальні програми
Для дітей з порушеннями зору:
· Навчальні програми 2015 року
· Навчальні програми 2014 року
· Програма з образотворчого мистецтва для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи)
· Програма з ритміки для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи)
· Програма із соціально-побутової орієнтації для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи)
Для дітей з порушеннями слуху:
· Навчальні програми 2015 року
· Навчальні програми 2014 року
· Основи Інформатики 5-9 класи
Корекційні програми:
ПРОГРАМА РСЗТСМ ТА ФВ ДЛЯ ГЛУХИХ 0-5
ПРОГРАМА РСС ТА ФВ_0-5 ЗНИЖЕННЯ СЛУХУ (О ФЕДОРЕНКО)
Для дітей з затримкою психічного розвитку:
· Навчальні програми 2015 року
· Навчальні програми 2014 року
· Іноземна мова (англійська) 5 – 9 клас
· Історія України та всесвітня історія 5-9 класи
Корекційні програми:
Логвінова Корекція розвитку 0-4 кл
Програма ЗПР Розвитку мовлення під, 1-4 кл
Для розумово відсталих дітей:
· Навчальні програми 2015 року
· Навчальні програми 2014 року
· Основи християнської єтики 1-4, 7-11 класи
· Образотворче (візуальне) мистецтво 5 – 6 класи
· Соціально-побутове орієнтування 5-10 класи
· Фізика і побутова хімія 7-9 класи
Для дітей з помірною розумовою відсталістю:
· Програми з математики 0-4 класи
Програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку:
· Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом "Розквіт"
· Програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом
· Програма розвитку Стежки у світ для дітей зі зниженим слухом дошкільного віку
· Комплексна програма з музикотерапії для дітей дошкільного віку зі складними порушеннями розвитку
· Програма розвитку Віконечко для дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку
· Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату
· Програма розвитку глухих дітей дошкільного віку
· Програма розвитку для дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю
Для дітей з тяжкими порушеннями мовлення :
· Навчальні програми 2014 року
· Навчальні програми 2015 року
Корекційні ТПМ
Корекційна програма Логоритміка
Корекційна програма ТПМ 2016 ост
Корекційні програми Корекція розвитку
Для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату:
Корекційні програми ДЦП
Джерело - сайт Міністерства освіти і науки України
ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ