A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Чопський заклад загальної середьої освіти І-ІII ступенів №2 імені Іштвана Сечені Ужгородського району Закарпатської області Чопської міської ради
Ужгородський

Освіта осіб з особливими освітніми потребами

ОСВІТА ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Про видання навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами у 2017 році

3 метою реалізації рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 13.03.2017 року (протокол № 2/5-19) «Пpo схвалення Переліку навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами, що видаватиметься за кошти державного бюджету 2017 року» затверджено Перелік навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами, що видаватиметься за кошти державного бюджету 2017 року.

Детальніше за посиланням


Новини в законодавстві! Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами

На засадах демократизації освітньої політики та реформування системи інституційного навчально-виховного середовища Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26 жовтня 2016 р. за № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585» (щодо забезпечення права на освіту дітей із затримкою психічного розвитку шляхом їх навчання у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів та відповідну поступову реорганізацію спеціальних шкіл та шкіл-інтернатів для дітей із затримкою психічного розвитку).

Затримка психічного розвитку (далі - ЗПР) не є стійким незворотнім психічним порушенням. Під впливом кваліфікованої корекційної допомоги практичного психолога, посада якого передбачена у штаті працівників загальноосвітніх навчальних закладів, а також вчителя-логопеда, діти із ЗПР досягають стабільних успіхів у навчанні та в подальшому мають можливість опанувати Державний стандарт базової повної загальної середньої освіти.

Припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року та забезпечення можливості навчання вказаної категорії дітей у спеціальних та інклюзивних класах у загальноосвітніх навчальних закладах реалізує їхнє право на виховання в сім'ї та сприятиме процесу реформування системи інституційного догляду та виховання дітей.

Позиція щодо припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року безпосередньо стосується навчально-реабілітаційних центрів, структурними підрозділами яких є спеціальні школи (школи-інтернати), загальноосвітніх шкіл-інтернатів та спеціальних шкіл-інтернатів інших видів, у яких функціонують класи для дітей із ЗПР.

Натомість діти із ЗПР успішно навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів (далі - 3H3). Зарахування дітей із ЗПР у спеціальні класи в складі ЗНЗ здійснюється відповідно до Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОН України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707). Зазначеним Положенням про спеціальні класи визначена оптимальна наповнюваність класів (груп), у тому числі для дітей із ЗПР. Оскільки спеціальні класи у ЗНЗ функціонують у спеціально створених умовах (однорідний контингент учнів, зменшена наповнюваність класів (груп), спеціальні навчальні плани, якими визначено години на корекційно-розвиткову роботу, адаптовані підручники, підготовлені вчителі), посада асистента вчителя у таких класах не передбачена.

За бажанням батьків та рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації, дитина із ЗПР може навчатися в інклюзивному класі загальноосвітньої школи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 «Пpo затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (далі - Порядок).

Пунктом 9 Порядку визначено, зокрема, що навчання в інклюзивних класах здійснюється також за спеціальними підручниками. Принагідно наголошуємо на особливій актуальності питання забезпечення сліпих учнів, не залежно від місця та форми їх навчання, підручниками, надрукованими шрифтом Брайля. Це пряма відповідальність органів управління освіти.

Звертаємо увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. за № 753 установлено строк навчання у школі I ступеня загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами з обов’язковим підготовчим класом та 1-4 класи (5 років). Окрім того, у постанові Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 слова «які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» замінено словами «з особливими освітніми потребами»; слова «розумово відсталих дітей» замінено словами «дітей з порушеннями розумового розвитку».

При проведенні консультативно-роз’яснювальної роботи з керівниками, педагогічними працівниками ЗНЗ різних типів, батьківською громадськістю взяти до уваги, що постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2016 р. за № 671 «Пpo внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» встановлено, що учням з порушеннями розумового розвитку видається свідоцтво про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою; учням з помірною розумовою відсталістю видається довідка про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою.

Нагадуємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 «Пpo встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами» строк навчання дітей з порушеннями розумового розвитку з урахуванням особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності становить: школа I ступеня - підготовчий клас, 1-4 класи; школа ІІ ступеня - 5-9(10) класи, всього 10(11) років. Створення у школі ІІ ступеня для дітей з порушеннями розумового розвитку 10 класу з поглибленою професійною реабілітацією (з урахуванням стану здоров’я учнів та рекомендацій лікарів) передбачено Положенням про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (наказ Міністерства освіти і науки України від 15.09.2008 № 852, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2008 р. за № 1219/15910), що не є чинним для загальноосвітньої школи.

Просимо довести зазначені роз’яснення до відома працівників органів управління освітою, методичних установ, керівників, педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, батьківської громадськості.

Джерело: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/53862/


Навчальні плани

Наказ МОН України від 19.06.2015 № 651 «Про внесення зміни до деяких наказів»

Наказ МОН України від 09.04.2015 № 416 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.08.2008 № 778»

Наказ Міністерства № 134 від 12.02.2015 «Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» зі змінами, внесеними наказом МОН України від 19.06.2015 № 651 

Лист Міністерства №1/9-335 від 25.06.2014 "Про навчальні плани та програми  спеціальних загальноосвітніх   навчальних закладів  на 2014/2015 навчальний рік"

Наказ Міністерства №701 від 11.06.2014 "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки від 22.04.2014 № 504"

Наказ Міністерства № 504 від 22.04.2014 "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку" зі змінами, внесеними наказом МОН України від 19.06.2015 № 651 

від 28.01.2014 р. № 80 «Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа» зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.02.2014 № 133

Наказ Міністерства від 3 листопада 2004р. № 849  "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа)"

Наказ Міністерства від 26.08.2008 № 778 "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (ІІ ступінь) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку"

Методичні рекомендації 

УВАГА!!! Лист МОН від 12.07.2016 № 1/9-364 «Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році»

Лист МОН України від 29.06.2016 № 1/9-332 «Про Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у 2016/2017 навчальному році»

Лист МОН України від 19.01.2016 № 1/9-28 «Про доповнення до Переліку  навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у 2015/2016  навчальному році»

Лист МОН України № 1/9-397 від 18.08.2015 «Про перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах (за нозологіями) у 2015/2016  навчальному році»

Лист МОН України від 05.06.2015 № 1/9-280 «Про організацію навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 навчальному році»

Лист Міністерства № 416 від 18.08.2014 "Про перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах (за нозологіями) у 2014/2015 навчальному році"

Лист Міністерства від 08.08.2013 1/9-539 «Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами»  

Лист Міністерства від 26.04.2013 № 1/9-304 «Про організацію оздоровлення вихованців інтернатних закладів влітку 2013 року»

Лист Міністерства від 11.04.2013 № 1/9-273 «Про посилення профілактичної роботи в інтернатних закладах»

Лист Міністерства від 31.01.2013 №1/9-66 «Щодо організації роботи інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»

Лист Міністерства від 02.01.2013 № 1/9-1 «Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання»

Лист Міністерства від 28.09.2012 № 1/9-694 "Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчання"

Лист Міністерства від 25.09.2012 № 1/9-675 «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя»

Лист Міністерства від 26.07.2012 № 1/9-529 "Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання"

Лист Міністерства 1/9-394 від 23.05.2012 "Про організацію оздоровлення вихованців інтернатних закладів влітку 2012 року"

Лист Міністерства № 1/9-384 від 18.05.12 "Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах"

Лист Міністерства від 02.04.2012 № 1/9-245 "Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами загальноосвітніх навчальних закладах"

Лист Міністерства № 1/9-515 від 04.08.09 "Організаційно-методичні засади здійснення комплексної реабілітації учнів (вихованців) у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах"

Лист Міністерства № 1/9-491 від 13.07.10 " Про організацію роботи з розвитку слухового сприймання та формування вимови у школах (школах-інтернатах) для дітей глухих та зі зниженим слухом"

Лист Міністерства № 1/9-515 від 09.08.11 "Особливості організації навчально-реабілітаційного процесу у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 навчальному році"

Лист Міністерства № 1/9-684 від 05.10.09 "Про виконання наказу МОН від 11.09.2009 р. № 852 про введення навчального предмету “Українська жестова мова"

Навчальні програми

Для дітей з порушеннями зору:

·         Навчальні програми 2015 року

·         Навчальні програми 2014 року

·         Програма з образотворчого мистецтва для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи)

·         Програма з ритміки для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи)

·         Програма та методичні рекомендації з розвитку мовлення для дітей зі зниженим зором молодшого шкільного віку

·         Програма із соціально-побутової орієнтації для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи)

Для дітей з порушеннями слуху:

·         Навчальні програми 2015 року

·         Навчальні програми 2014 року

·         Інформатика 10 клас

·         Основи Інформатики 5-9 класи

·         Тематичний розподіл програмного матеріалу  для 7 класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів  для глухих дітей на 2009-2010 навчальний рік

·         Тематичний розподіл програмного матеріалу для 7 класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей

·         Тематичний розподіл програмного матеріалу  для 5-6 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів  для глухих дітей

·         Тематичний розподіл програмного матеріалу для 5-6 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів  для глухих дітей

·         Тематичний розподіл програмного матеріалу  для 8 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів  для глухих дітей  на 2010-2011 навчальний рік 

·         Тематичні розподіли програмного матеріалу загальноосвітньої школи для 9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів  для глухих дітей  на 2011-2012 навчальний рік

 Корекційні програми:

ПРОГРАМА РСЗТСМ ТА ФВ ДЛЯ  ГЛУХИХ 0-5

ПРОГРАМА РСС ТА ФВ_0-5 ЗНИЖЕННЯ СЛУХУ (О ФЕДОРЕНКО)

Програма Ритміка (глухі)

Програма_Ритміка слабочуючі

Для дітей з затримкою психічного розвитку:

·         Навчальні програми 2015 року

·         Навчальні програми 2014 року

·         Іноземна мова (англійська) 5 – 9 клас

·         Історія України та всесвітня історія 5-9 класи

·         Математика 5 – 9 класи

·         Природознавство 5 - 9 класи

·         Українська мова 5-9 класи

·         Фізика для 7-9 класи

Корекційні програми:

Логвінова Корекція розвитку 0-4 кл

Програма ЗПР Розвитку мовлення під, 1-4 кл

Програма Корекція розвитку

РИТМІКА програма

Для розумово відсталих дітей:

·         Навчальні програми 2015 року

·         Навчальні програми 2014 року

·         Географія 6-9 класи

·         Основи християнської єтики 1-4, 7-11 класи

·         Математика 1-5 класи

·         Математика 5-10 класи

·         Образотворче (візуальне) мистецтво 5 – 6 класи

·         Методичні рекомендації з тематичним плануванням до вивчення навчальних предметів у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей

·         Основи Здоров'я 5-10 класи

·         Природознавство 6 - 9 класи

·         Соціально-побутове орієнтування 5-10 класи

·         Трудове навчання 5-9 класи

·         Трудове навчання 4-10 класи

·         Фізика і побутова хімія 7-9 класи

·         Українська мова 5-10 класи

Для дітей з помірною розумовою відсталістю:

·         Програми з математики 0-4 класи

·         Програма для спеціальних загальноосвітніх шкіл для дітей з вадами розумового розвитку (помірна розумова відсталість) (підготовчий) 1-й – 4-й класи ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО

·         Програма спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з помірною розумовою відсталістю ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ (ПІДГОТОВЧИЙ, 1-4 КЛАСИ)

·         Програма спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з помірною розумовою відсталістю УКРАЇНСЬКА МОВА (ПІДГОТОВЧИЙ, 1-4 КЛАСИ)

·         Програма загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з помірною розумовою відсталістю Я і Україна (ДОВКІЛЛЯ) (ПІДГОТОВЧИЙ, 1-4 КЛАСИ)

Програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку:

·         Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом "Розквіт"

·         Програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом

·         Програма розвитку Стежки у світ для дітей зі зниженим слухом дошкільного віку

·         Комплексна програма з музикотерапії для дітей дошкільного віку зі складними порушеннями розвитку

·         Програма  розвитку Віконечко для дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку 

·         Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату

·         Програма розвитку глухих дітей дошкільного віку

·         Програма розвитку для дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю

Для дітей з тяжкими порушеннями мовлення :

·         Навчальні програми 2014 року

·         Навчальні програми 2015 року

Корекційні ТПМ

Корекційна програма Логоритміка

Корекційна програма ТПМ 2016 ост

Корекційні програми Корекція розвитку

лого ЛФК

Для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату:

Навчальні програми 2015 року

Навчальні програми 2014 року

Корекційні програми ДЦП

ЛФК (ДЦП) на сайт

Джерело - сайт Міністерства освіти і науки України

 

ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

Переглянути лист МОН Про організацію корекційно-розвиткової роботи з дітьми із порушеннями слуху, які навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах

 

ПРО СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Переглянути лист МОН Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора